Direktlänk till inlägg 13 april 2012

Resa med förhinder

Av Ulrika & Tommy - 13 april 2012 22:08

Trots den korta vintern har vi inte kommit igång med husbilen förrän nu. Hade tänkt göra en resa till Skåne som tidigare år till påsk men har haft fullt upp med annat så det hanns inte med. Vädret gjorde sitt till också, med snö och minusgrader är det inte så kul att ge sig iväg på långresa. I nästa vecka kommer vi att ge oss iväg på resa ut i Europa så vi ville ju testa att allting funkar som det ska innan. Det är inte så kul att ge sig iväg på långresa med en läckande kran och liknande.

Så igår bestämde vi oss för att dra iväg på en kortare tur och bara över natten. Flera gånger tidigare har vi varit på väg till Bredsands camping utanför Enköping men det har varit stängt så vi tänkte att nu kan ju vara ett bra tillfälle. Ringer därför Nordic Camping som är ägare till flera campingar, bland annat Flaten och Västerås Mälarcamp inklusive Bredsand, då man måste förboka under lågsäsong. De hänvisar vidare till Västerås Mälarcamp som har samma platschef som Bredsand. Ringer Västerås som måste kolla med Bredsand men vill inte lämna ut deras nummer så hon bad att få ringa upp. Okej..... Nån ringer upp igen efter en halvtimme och säger att det är fullbokat på "sista-minuten-platserna" eftersom vi inte förbokat .... Jaha, vad gör vi då? Ringer Mista på Bogesundslandet utanför Vaxholm eftersom det börjar bli sent på eftermiddagen men där svarar ingen. Lämnar meddelande men det dröjer ända till sena kvällen innan de ringer tillbaka och då har vi redan lagt ner detta projekt.....  Gör ett nytt försök och har nu bokat på Bredsand till dagen efter.

Vi har en del att göra och åker hemifrån på eftermiddagen men Bredsand har receptionen öppen till 16.00 så det är lugnt, trodde vi ..... Fastnar i köerna i Stockholm (va fasen gör alla bilar här, har man inte påsklov eller...?) och blir kraftigt försenade. Försöker ringa till Bredsand för att meddela vår sena ankomst men ingen svarar på numret från hemsidan. Ringer Nordic camping som hänvisar till Västerås Mälarcamp ..... Ringer dit men där är bara en telefonsvarare som säger att deras reception är öppen mellan 15 och 18 men nu är klockan 16 och ingen svarar. Börjar bli liiiite frustrerad .........

Så vi fortsätter köra till Bredsand, kommer fram till campingens reception, som enligt en pil ligger till vänster. Går in där och kommer in på krogen men där finns ingen reception, möter krogvärden som är mycket missnöjd med de nya ägarna Nordic camping, ingenting fungerar sen de tog över vid årsskiftet är hans kommentar. Går tillbaka till friggeboden vid infarten och personalen har precis kommit. Checkar in och betalar och blir anvisad plats nr 9 som är bäst enligt dem. Men marken är väldig mjuk och vi kör nästan fast meddetsamma. Kör runt i området och letar annan plats men alla är lika mjuka efter regnandet. Hittar till slut tältarnas bilparkering där det är grusunderlag. Men här får vi inte stå egentligen .... men hallåå, hur många tältare förväntas komma i mitten av april? Till slut får vi stå här i allafall och det är någorlunda plant.

Så tyvärr, Bredsand Camping, ni får inga höga betyg av oss. Dålig service när man väl får kontakt med er! Tveksamt om vi kommer tillbaka hit trots det fina läget intill Mälaren. De flesta platser sluttar mycket och är inte idealiska för husbilar. Vid dåligt väder finns det få eller inga bra platser för tunga bilar. Tyvärr minuspoäng till Bredsand.

Och jo, allting fungerar än så länge, behöver bara eventuellt fylla på luft i däcken.

Inte från Bredsand, men en härlig bild från förra årets semester

Freedomtravel

14 april 2012 07:35

Tråkigt att ni fick en dålig upplevelse på Bredsand. Håller iofs med om att många platser sluttar väldigt mycket, men vi har fått helt ok platser när vi varit där. Första gången vi var där var det de gamla ägarna (de som har restaurangen), men när vi var där sist var det de nya ägarna. De var inte där när vi kom heller, så vi fick hjälp i restaurangen. När vi checkade ut var personalen där, men jag måste säga att jag var fascinerad av hur skruttig den där lilla boden var där de satt!

Ulrika & Tommy

14 april 2012 18:42

Hej Freedom!
Vädret gjorde väl sitt till också, det regnade typ hela tiden ...... men vi slapp snön imorse iallafall. Den mötte oss i Stockholm istället. Vad jag förstod så är det de nya ägarna som inte är så bra, de tidigare ägarna fick ju Bredsand till att vara fyrstjärnig. Det är den knappast idag. Ja "receptionen" var verkligen skruttig, det gick inte ens att stänga dörren ....! Och det var också första gången jag varit med om att personalen gick med och öppnade elskåpet, det fick man minsann inte göra själv!
/ Ulrika

3m@seniorerspekulerar.se

14 april 2012 12:31

Det finns ett skäl till att vi alltid undviker campingar. Att hitta någonstans att stå gör vi alltid. Vi kan också vara utan el i flera dagar eftersom vi har dubbla batterier och solfångare på bilen. Ska man hålla på att krångla med campingar och betala dyra avgifter försvinner ju friheten med husbilslivet, tycker vi. Ha det så gott på er kommande resa. 3 M

Ulrika & Tommy

14 april 2012 18:39

Vi fricampar också en del men ibland är det skönt att stå på camping. Vi har inga solceller men planerar att sätta upp det i framtiden, men ett par dagar brukar gå bra utan ström. Men visst tar de hutlöst betalt, speciellt för elen. Några campingar tar betalt efter förbrukad el och då ser man ju skillnaden. Ett "standardpris" för el brukar ju vara 30-40 kr per dygn och när vi betalade för faktiskt förbrukad el så blev det bara en bråkdel av det, trots tv, dator och värme på.